Skip to main content

5 daripada latihan terbaik yang boleh anda lakukan

Jika anda bukan seorang atlet atau pemain yang serius - dan anda hanya mahu bersenam untuk kesihatan anda atau agar sesuai dengan pakaian anda dengan lebih baik - adegan gim boleh menakutkan. Hanya perlu berjalan kaki dengan treadmills, basikal pegun, dan mesin berat boleh menjadi cukup untuk membuat anda terus ke rumah kembali ke sofa.

Namun beberapa aktiviti fizikal yang terbaik untuk badan anda tidak memerlukan gim atau meminta anda untuk mendapatkan cukup untuk menjalankan maraton. Ini "latihan" boleh melakukan keajaiban untuk kesihatan anda. Mereka akan membantu mengekalkan berat badan anda di bawah kawalan, meningkatkan keseimbangan dan pelbagai gerakan, menguatkan tulang anda, melindungi sendi anda, mencegah masalah kawalan pundi kencing, dan juga menghindari kehilangan ingatan.
Tidak kira umur atau tahap kecergasan anda, aktiviti ini dapat membantu anda merapatkan dan mengurangkan risiko penyakit anda:

1. Berenang

Anda mungkin memanggil berenang senaman yang sempurna. Keapungan air menyokong badan anda dan mengambil ketegangan sendi yang menyakitkan sehingga anda dapat memindahkan mereka lebih cair. "Berenang baik untuk individu yang mempunyai arthritis kerana kurang berat badan," jelas Dr I-Min Lee, profesor perubatan di Harvard Medical School.
Penyelidikan telah mendapati bahawa berenang juga boleh meningkatkan keadaan mental anda dan meletakkan anda dalam mood yang lebih baik. Aerobik air adalah pilihan lain. Kelas-kelas ini membantu anda membakar kalori dan nada.

Tai chi

Ini seni mempertahankan diri Cina yang menggabungkan pergerakan dan kelonggaran adalah baik untuk badan dan minda. Malah, ia dipanggil "meditasi dalam gerakan." Tai chiterdiri daripada satu siri pergerakan anggun, satu peralihan dengan lancar ke depan. Kerana kelas ditawarkan di pelbagai peringkat, tai chi dapat diakses - dan berharga - untuk orang-orang dari semua peringkat umur dan kecergasan. "Ia sangat baik untuk orang yang lebih tua kerana keseimbangan adalah komponen kecergasan yang penting, dan keseimbangan adalah sesuatu yang kita kalah ketika kita semakin tua," kata Dr. Lee.
Ambil kelas untuk membantu anda memulakan dan mempelajari bentuk yang betul. Anda boleh menemui program tai chi di YMCA tempatan anda, kelab kesihatan, pusat komuniti, atau pusat kanan.

3. Latihan kekuatan

Jika anda percaya bahawa latihan kekuatan adalah aktiviti macho, ceria, berfikir lagi. Mengangkat beban ringan tidak akan menaikkan otot anda, tetapi ia akan membuat mereka kuat. "Jika anda tidak menggunakan otot, mereka akan kehilangan kekuatannya dari masa ke masa," kata Dr. Lee.
Otot juga membantu membakar kalori. "Semakin banyak otot yang ada, lebih banyak kalori yang dibakar, jadi lebih mudah untuk mengekalkan berat badan anda," kata Dr. Lee. Sama seperti latihan lain, latihan kekuatan juga dapat membantu memelihara fungsi otak pada tahun-tahun kemudian.
Sebelum memulakan program latihan berat, pastikan anda mempelajari bentuk yang betul. Mula cahaya, dengan hanya satu atau dua kilogram. Anda sepatutnya dapat mengangkat berat sebanyak 10 kali dengan mudah. Selepas beberapa minggu, kenaikan itu dengan satu atau dua pon. Jika anda dengan mudah boleh mengangkat berat melalui seluruh gerakan lebih daripada 12 kali, bergerak ke berat badan yang sedikit lebih berat.

4. Berjalan

Berjalan sederhana, namun berkuasa. Ia boleh membantu anda mengurangkan trim, meningkatkan paras kolesterol, menguatkan tulang, menjaga tekanan darah dalam pemeriksaan, mengangkat mood anda, dan mengurangkan risiko anda untuk beberapa penyakit (misalnya penyakit kencing manis dan penyakit jantung). Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa berjalan dan aktiviti fizikal lain juga boleh meningkatkan ingatan dan menahan kehilangan ingatan berkaitan dengan usia.
Apa yang anda perlukan adalah kasut yang sesuai dan menyokong. Mula dengan berjalan selama 10 hingga 15 minit pada satu masa. Simpan apl pengukur langkah dan langkah kaunter untuk menjejaki berapa langkah yang telah anda ambil. Lama kelamaan, anda boleh mula berjalan lebih jauh dan lebih cepat, sehingga anda berjalan selama 30 hingga 60 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu.

5. Latihan Kegel

Latihan ini tidak akan membantu anda kelihatan lebih baik, tetapi mereka melakukan sesuatu yang sama pentingnya - menguatkan otot lantai panggul yang menyokong pundi kencing. Otot lantai pelvik yang kuat boleh pergi jauh ke arah mencegah inkontinensia. Walaupun ramai wanita biasa dengan Kegels, latihan ini juga boleh memberi manfaat kepada lelaki.
Untuk melakukan senaman Kegel dengan betul, elakkan otot yang akan anda gunakan untuk mengelakkan diri daripada membuang air kencing atau gas. Tahan pengecutan selama dua atau tiga saat, kemudian lepaskan. Pastikan anda benar-benar berehat otot lantai panggul selepas pengecutan. Ulang 10 kali. Cuba lakukan empat hingga lima set sehari.

Banyak perkara yang kita lakukan untuk keseronokan (dan kerja) dikira sebagai latihan. Menaikkan jumlah halaman sebagai aktiviti fizikal. Begitu juga tarian tarian dan bermain dengan anak-anak atau cucu-cucu anda. Selagi anda melakukan beberapa bentuk senaman aerobik sekurang-kurangnya 30 minit sehari, dan anda termasuk latihan kekuatan selama dua hari seminggu, anda boleh menganggap diri anda seorang yang "aktif".

Comments

Popular posts from this blog

Places to Visit in Philippines

Philippines is a famous country best known for its beautiful places. Travelers from across the world reckon it a must see and visit country. However, before visiting this beautiful country with rich natural beauty, one must not forget the popular places to visit.  Here I am giving a short list of popular places you must visit when travelling to Philippines: 1 – Palawan Sometimes tourists and travelers are so unfortunate that they have limited time and they can afford only a few places. For such people, it is highly recommended to keep Palawan at top of the place. Miss entire Philippines but don’t miss visiting Palawan. It is famous for beaches and Islands. 2 – Iloilo Other than Palawan, you must visit Iloilo as it is famous for superb beaches. 3 – Puerto Gallera One of the best tourist attraction in Philippines is Puerto Gallera. Visit this place for Snorkeling and you would love spending whole life there. Its such an amazing experience. 4 - Mambukal in Neg

General Translation Tips & Advice on Addressing Text

TRANSLATION TIPS Translation is certainly one of the most difficult language exercises.  It immediately reveals the translator's linguistic knowledge and literary sensitivity.  If the Italian proverb often put forward "traduttore, tradittore" (translator, traitor - translate, betray) will never be completely wrong by the simple fact that there is a change of language, a good translator will make a text will be appreciated in the same way in the language of departure and the language of arrival and that the two readers will know of the same history and revelation of the same sensitivity. GENERAL ADVICE The lexic To translate a text from one language into another, it is important to have a good knowledge of lexicon in both languages.  It is therefore important to read regularly in both languages ​​and to learn this lexicon.  Learning does not only mean translating one word into another  (house = house),  which is already a type of exercise, but also knowing

Top 10 French words that have no equivalent in English

Hello my little croissants.  Today we speak French, on the one hand because if we spoke Japanese you would understand nothing, and on the other hand because our language is beautiful.  As you will see, it is the language of joie de vivre and pleasure.  Anyway, the English, it just serves to make the words "marketing" or "commmunity manager", that is to say, things so boring that aside, even Louis the flea market it keeps awake. 1.  Dépaysement The change of scenery is changing the country, it is the strange feeling when you feel alien, disoriented, lost in something you do not know ... In other words, it includes a lot of concepts described in many languages but only the Frenchman put a word on it. 2.Crapotter Because the French man smokes the empty world and thinks of the end of the world, he invented this word to describe Sunday smokers who do not take their cancer very seriously and who simply take smoke in their mouths. inhale.  Which shows th